حاتم الصائم سفير تونس : زمینه‌های بسیار خوبی برای برقراری ارتباط بین استان یزد و جمهوری تونس به ویژه در زمینه صنایع سرامیك و فسفات وجود دارد

  • سفير تونس:در مردم استان يزد اصالت و ايمان و سرشت پاكی را مشاهده كردم


یزدفردا"میرجلیلی خبرنگار یزدفردا"سفیر تونس سه‌شنبه شب در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی استان و مدیران كارخانجات كاشی این استان با ابراز خرسندی از حضور خود در استان یزد برای مرتبه دوم اظهار داشت: در سفر قبلی با تعدادی از سفرا در ماه نوامبر مهمان استان یزد بودیم و با اصالت و ایمان مردم و سرشت پاكی كه در این شهر وجود دارد، آشنا شدم.
حاتم الصائم با تشریح كشور تونس افزود: زمینه‌های بسیار خوبی برای برقراری ارتباط بین استان یزد و جمهوری تونس به ویژه در زمینه صنایع سرامیك و فسفات وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه كشور تونس در شمال آفریقا قرار دارد، خاطرنشان كرد: این كشور از بسیاری جهات نظیر استان یزد و كشور ایران است.
الصائم با بیان اینكه یكی از استان‌های كشور تونس به نام غیروان (كاروان) به عنوان نخستین پایتخت اسلامی جهان شناخته شده است، یادآور شد: این كشور 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و 99 درصد جمعیت جوان آن باسوادند.
وی با اشاره به اینكه 14 درصد مردم این كشور كشاورزی می‌كنند و تنها هشت درصد از راه گردشگری درآمد كسب می‌كنند، عنوان كرد: محصولات صنعتی به ویژه روغن زیتون در این كشور رتبه دوم در جهان را به خود اختصاص داده است و در زمینه برخی محصولات كشاورزی نظیر پرتقال نیز بعد از مراكش در رتبه دوم قرار گرفته‌ایم همچنین سومین كشور تولیدكننده فسفات در جهان هستیم.
الصائم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه یكی از برنامه‌های كشور تونس این است كه بر اساس برنامه چشم‌انداز تمام هتل‌های این كشور به چهار یا پنج ستاره تبدیل شوند، افزود: برای بازسازی این هتل‌ها از سنگ گرانیت استفاده می‌شود كه در استان یزد صنعت این نوع سنگ و سایر سنگ‌های تزئینی رواج بسیار خوبی دارد.
وی با اشاره به اینكه نیاز كشور تونس به زودی به محصولات این صنعت افزایش می‌یابد، خاطرنشان كرد: اكنون بیشتر واردات ما در زمینه سنگ گرانیت از كشورهای اروپایی انجام می‌شود در حالی‌كه استان یزد نیز در این زمینه گزینه بسیار خوبی است.
سفیر كشور تونس در جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری كرد كه یزد و تونس به‌ زودی بتوانند در این زمینه تبادلات موفقی داشته باشند.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی در تونس خبر داد و افزود: آمادگی داریم در صورت تمایل صنعتگران استان یزد، غرفه‌ای به این استان اختصاص دهیم و تضمین می‌كنیم كه صنعتگران این استان در این زمینه در تونس بازار بسیار خوبی پیدا می‌كنند.
مدیركل هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز كه به نمایندگی از استاندار یزد در این جلسه حضور یافته بود، گفت: استان یزد و ایران نسبت به همكاری دوجانبه با كشور تونس اعلام آمادگی می‌كنند.
محمدمهدی زارع با بیان اینكه تنها معدن فسفات اسفردی ایران در استان یزد وجود دارد، افزود: خواستار سرمایه‌گذاری تونس در این بخش هستیم و كشور تونس می‌تواند به طور مستقل یا با مشاركت ایران در این پروژه شركت كند.
احمد دستمالچی، رئیس اتاق بازرگانی استان یزد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور مجدد سفیر تونس در ایران و استان یزد اظهار داشت: اتاق بازرگانی یزد 70 سال قدمت و هزار و 700 عضو دارد و هیئت امنای اتاق بازرگانی در انتخابات منتخب می‌شوند و از بین 15 نفر عضو اصلی، پنج نفر اعضای هیئت رئیسه انتخاب می‌شوند.
رئیس سازمان بازرگانی استان یزد نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به سفیر تونس و هیئت همراه اظهار داشت: 45 درصد كاشی و سرامیك كشور ایران در استان یزد تولید می‌شود و تعهد مردم استان یزد و تجار و تولیدكنندگان استان یزد در سراسر كشور به خوش‌نامی و وفای عهد زبانزد است.
مهراب اسكندری ادامه داد: 10 صادر كننده نمونه كشوری در سال 88 از بین صادركنندگان استان یزد انتخاب شدند كه سهم بالای صادركنندگان یزدی بین صادركنندگان نمونه ملی نشان‌دهنده میزان بالای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادركنندگان است.
وی افزود: كاشی و سرامیك یكی از دو خوشه صادراتی استان یزد است و علاوه بر 45 درصد تولید كاشی و سرامیك كشور توسط صنعتگران استان یزد، 28 درصد تولیدات نساجی كشور نیز در این استان انجام می‌شود.
اسكندری یادآور شد: در حال حاضر 3 هزار و 70 واحد صنعتی در استان یزد وجود دارد و رشد 43 درصدی صادرات استان نسبت به قبل به ویژه در بخش سرامیك چشمگیر بوده است.
این هیئت از واحدهای صنعتی استان یزد بازدید كردند و دیدار با استاندار و بازدید از بافت تاریخی یزد از دیگر برنامه‌های این هیئت تونسی اعلام شده است



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا